Αισθητική

Η φωτογράφηση γάμων, είναι ένας τομέας στον οποίο ειδικεύονται πολλοί φωτογράφοι ανά τον κόσμο. Με το ίδιο αντικείμενο ασχολούνται οι περισσότεροι Έλληνες φωτογράφοι.  Το τοπίο αυτό γίνεται ακόμη πιο συγκεχυμένο, αν εξετάσουμε την ποιότητα παροχής υπηρεσιών, την οργάνωση, την επαγγελματική κατάρτιση, την αισθητική αντίληψη, καθώς και το κοστολόγιο, έχοντας πάντα ως κεντρικό άξονα τη φωτογραφία γάμου.

Aisthitiki_tou_GamouΩς έχουν τα πράγματα, ένα μέρος του έργου που λέγεται γάμος αναλαμβάνεται από εμπειρικούς φωτογράφους, που έχουν προσκολληθεί στην ίδια σταθερή συνταγή και τακτική καταγραφής που είναι σχεδόν πάντα "εκκλησιοκεντρική" και τεχνικά... μέτρια.
Ακόμη και αν η τεχνική προσέγγιση έχει ξεφύγει πια από το φορητό φλας που ισοπεδώνει τα πάντα στο πέρασμά του, και έχει υιοθετήσει πιο άρτιους φωτισμούς με πολλαπλά στούντιο φλας, η  θεματική δεν αλλάζει. Συμβαίνει πολύ συχνά  το 90% των λήψεων να πραγματοποιούνται μέσα στην εκκλησία, όπου ο φωτογράφος απλά καταγράφει διαδοχικές εικόνες τη μία μετά την άλλη, χωρίς ευρηματική τεχνική και τις ίδιες επαναλαμβανόμενες οπτικές γωνίες. Εξ άλλου ο περιορισμένος χώρος και το ίδιο το θρησκευτικό περιβάλλον δεν αφήνει ιδιαίτερη ελευθερία κινήσεων, οπότε το ύφος του ενός γάμου αναγκαστικά αντιγράφει τον προηγούμενο. Αρκεί να ανοίξουμε μερικά άλμπουμ φίλων και γνωστών, που ανέβηκαν τα τελευταία χρόνια τα σκαλιά της εκκλησίας, για να διαπιστώσουμε του λόγου το αληθές.
Οι δε τιμές έχουν μεγάλες μεταπτώσεις και όταν γίνονται υπερβολικά χαμηλές είναι ηλίου φαεινότερο ότι δεν πρέπει να περιμένει κανείς καμία ιδιαίτερη αισθητική  ευαισθησία.

 

 

Επιστρέφοντας στο θέμα της φαινομενικά χαμηλής τιμής, θα πρέπει να αντιληφθούμε ότι υπάρχουν  φωτογραφικά καταστήματα  που δεν αναλαμβάνουν μόνο ένα μυστήριο κάθε Σαββατοκύριακο, αλλά πολύ περισσότερα μέσω συνεργατών οι οποίοι αναλαμβάνουν την κάλυψη των μυστηρίων με το κομμάτι, τα λεγόμενα "τραβηχτικά". Έτσι το κατάστημα αυξάνει μεν την φαινομενική παραγωγικότητά του, όμως ο ίδιος ο φωτογράφος και δημιουργός εισπράττει μικρότερο κομμάτι της πίτας, πράγμα που μάλλον επηρεάζει την απόδοσή του, και έτσι δεν έχει κίνητρο για να αναζητήσει την ποιότητα.

 

 

Το φαινόμενο αυτό φυσικά και ενισχύεται από τον ίδιο τον πελάτη, ο οποίος λόγο έλλειψης γνώσεων και εμπειριών πιέζει για  κάτι ακόμη πιο οικονομικό. Δηλ. πόσο θα κοστίσει το πακέτο και πόσες φωτογραφίες θα πάρει. Και όμως, όπως σε όλα τα προϊόντα και υπηρεσίες υπάρχει η σχέση τιμής/απόδοσης. Eίναι αδύνατον να έχει κανείς κορυφαίες υπηρεσίες με τις κατώτατες δυνατές αμοιβές.

oti_pliroseis_pairneis

 

 

 

 

Η έλλειψη αισθητικής στην Ελλάδα, σε φωτογράφους και πελάτες, οφείλεται κατά ένα μέρος στην απουσία προτύπων και εμπειριών από μια μερίδα φωτογράφων.  Ελλιπής είναι και η εκπαίδευση πολλών φωτογράφων, που παρ' όλα αυτά αναλαμβάνουν δουλειές σωρηδόν, με αυτοπεποίθηση, γιατί το τυποποιημένο ελληνικό πρότυπο περί φωτογραφίας γάμου είναι κάτι απλό. Φυσικά, υπάρχουν αρκετοί έλληνες φωτογράφοι που κάνουν εξαίρετη και προσεκτική δουλειά, με αγάπη για το είδος, που σταδιακά εκτοπίζουν τους προσκολλημένους στα παλιότερα πρότυπα.

aisthitiki1

 

Ξεφυλλίζοντας κάποια υπέροχα άλμπουμ ξένων φωτογράφων, είδαμε εικόνες από το ξύπνημα της νύφης και του γαμπρού μέχρι το φιλί που σφραγίζει το χορό στο τέλος της μοναδικής αυτής μέρας. Είναι τόσα πολλά που διαδραματίζονται, που αξίζει ο φωτογράφος να τα ερμηνεύσει με το φακό του. Αυτό φυσικά θα πρέπει να ενθαρρύνεται και από τους ίδιους τους πελάτες.

 

 

 

Αν πάρει κανείς στα χέρια του κάποιο ευρωπαϊκό ή αμερικάνικο επαγγελματικό φωτογραφικό περιοδικό με θέμα στο γάμο,  Wedding_at_Spainνομίζω ότι αντιλαμβάνεται αμέσως τη διαφορά προσέγγισης, αισθητικού επιπέδου και αναζήτησης της πρωτοτυπίας και της διαφορετικότητας. Εκεί η φωτογράφηση του γάμου ελάχιστη σχέση έχει με την θρησκευτική ή πολιτική τελετή. Αφιερώνεται στο ζευγάρι και προσπαθεί να αντικατοπτρίσει τον χαρακτήρα, τη ψυχοσύνθεση, τα ενδιαφέροντα των δύο ατόμων που ενώνονται με τα δεσμά του γάμου. Θεωρείται τελείως αυτονόητο ότι θα αφιερωθεί πολύς χρόνος στη φωτογράφηση γιατί είναι α. κάτι που το ζευγάρι πληρώνει αδρά και β. το εκτιμά.

 

Εδώ θ’ ανοίξουμε μια παρένθεση: στην ευρωπαϊκή και αμερικανική πραγματικότητα πρέπει να διακρίνουμε δύο περιπτώσεις α. γίνεται καλός και δαπανηρός γάμος β. ο γάμος είναι άτυπος, χωρίς πολλές φανφάρες, σε στενό κύκλο, ίσως από άτομα με χαμηλές οικονομικές δυνατότητες. Οπότε η φωτογραφική κάλυψη προβλέπεται μόνον για την περίπτωση α. Στην ελληνική πραγματικότητα η κάθε τάξη αντιγράφει την άλλη, υπό κλίμακα. Όλοι έχουν ένα γλέντι, ένα φωτογράφο, καλεσμένους. Άσχετο αν είναι σε ταβέρνα ή σε κτήμα ή άλλο μοντέρνο χώρο, άσχετα αν ο ακριβός γάμος κοστίσει ποσό 10x για τις φωτογραφίες και ο φθηνός μόνον 1x. Με άλλα λόγια, όλο αυτό το σπουδαίο υλικό που βλέπουμε από το εξωτερικό προέρχεται από καλοπληρωμένους φωτογράφους, για τους οποίους λειτουργεί αυστηρά η φυσική επιλογή: κανένας απαιτητικός πελάτης δεν δέχεται να πληρώσει πολλά λεφτά για μέτρια δουλειά.
 

 

 

 

Ιδιαίτερα δημιουργικές είναι οι λήψεις κατά τη διάρκεια της ημέρας, χάρη στο φυσικό φωτισμό χωρίς φλας.  Σε αυτό βοηθά και το γεγονός ότι οι γάμοι στο εξωτερικό γίνονται πάντα μέρα. Εκεί ο φωτογράφος συχνά εκμεταλλεύεται, έχοντας πρώτα κάνει την έρευνά του, τους εξωτερικούς χώρους γύρω από το ναό. Αν δεν εξυπηρετούν, τότε το ζευγάρι μεταφέρεται για λίγο σε κάποιο πάρκο, στην εξοχή ή στο στούντιο. Dimiourgikotita_B

 

Όπως είναι κατανοητό, όλα αυτά προϋποθέτουν τη σωστή οργάνωση, προετοιμασία και μελέτη του φωτογράφου, αλλά και τη συνεργασία του ζευγαριού. Γαμπρός και νύφη θα χρειαστεί να αλλάξουν λίγο το μοτίβο της ημέρας, αν ενδιαφέρονται για ένα πραγματικά ξεχωριστό άλμπουμ με αναμνήσεις για μια ζωή.
Για το σκοπό αυτό πρέπει να αφιερωθεί χρόνος. Η αμοιβή θα είναι αυτονόητα υψηλότερη, αλλά θα το αξίζει απόλυτα... Οι εικόνες στο άλμπουμ δεν χρειάζεται να είναι αμέτρητες αλλά αυστηρά επιλεγμένες, ενώ μειονότητα θα αποτελούν αυτές εντός εκκλησίας.
Η αλλαγή στην αντίληψη των πελατών πρέπει να έρθει από τους ίδιους τους φωτογράφους, που οφείλουν με παραδείγματα να τους διδάξουν το καλύτερο. Eξυπακούεται ότι πρέπει να γίνουν και οι ανάλογες επενδύσεις σε εξοπλισμό και αυτό περιλαμβάνει εκτός των άλλων, μοντέρνα και καλαίσθητη επίπλωση για το στούντιο…